taijpani

spanska

Kategori: random

ibland får jag för mig att det luktar någonting som jag vet att det inte finns i närheten. som nu precis luktade det mjölkmaccaroner. min näsa spelar mig spratt. sjukt skumt!

om 40 min är jag och manuel inne på 21 månader. det låter ganska lite. och det känns ganska lite också. men iallafall! när vi träffades så var det svårt att komma in ordentligt i familjen eftersom de pratade spanska. jag kunde säga hola typ. och uttalade nog det tillochmed fel (hur man än lyckas med det). till en början så var de förstående men nu börjar de tröttna lite po maj.. Jennie, manuels kusin, var här för några månader sen och hon babblade på en massa och insåg ganska snabbt att jag inte förstod någonting. då skriker hon och skrattar "har hon inte lärt sig spanska än?" till manuel. japp. tog det som en pik! så nu har jag lånat en spansk-gramatik bok på skolan eftersom jag antar att charlotte brände sina spansk-böcker när hon var klar med det. och jag kan säga att det är fan inte lätt.

men det första (och enda, jag gav upp ganska snabbt) jag lärde mig idag var att hyckleri heter la hipocresía. undra om jag någonsin kommer använda det ordet. eftersom jag knappt vet vad det betyder på svenska så känns det sådär!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: